
استراتژی محتوا بر اساس آخرین آمار به دست آمده، در رتبه اول شغل های پردرآمد در حوزه دیجیتال مارکتینگ میباشد. فرض کنید که شما یک شرکت خدمات تولید محتوا دارید؛ شما با پیادهسازی اصولی سئو سایت، توانستهاید برای عبارت کلیدی خدمات تولید محتوا در گوگل صاحب رنک یک شوید. خب، طبیعتا وب سایتی که در رتبه یک قرار گرفته باشد، بیشتر کلیکها را ازآن خود میکند؛ یعنی شما کار تولید محتوا انجام می دهید و رنک یک شما سبب شده است تا روزانه مشتریان زیادی برای سفارش خدمات تولید محتوا با شما ارتباط بگیرند. تلاش شما نتیجه داده است؛ تعداد زیادی سفارش دارید که باید به صورت ماهانه پستهای باکیفیتی برای آنها تولید کنید.
در چنین شرایطی، افراد یا مجموعههای مبتدی، سختی زیادی میکشند و حتی ممکن است دیگر سفارش تولید محتوا نگیرند! آیا می دانید چه چیزی سبب بروز چنین مشکلی می شود؟
افراد مبتدی دقیقا در زمانی که می خواهند ساعاتی بعد، پست را تحویل مشتری بدهند، شروع به کار می کنند؛ این دسته از آدمها حتی نمی دانند که برای روز بعد، باید چه مطالبی بنویسند و یا اینکه برای چه عبارات کلیدی ای تولید محتوا کنند. این روند کاری دو مشکل اساسی به وجود می آورد:
- کاهش شدید کیفیت محتواها
- عدم ارتباط موضوعی محتوا با اهداف مشتریان
همین دو مسئله به تنهایی می توانند کسب و کار اینترنتی شما را به زمین بزنند! نکته مهمی که باید بدانید این است که این مشکلات، محدود به مثالی که زدیم نمی شود و در هر کسب و کاری که نیاز به تولید محتوا در آن وجود داشته باشد، این مسائل می توانند شکل بگیرند.
حتم دارم سوال زیر در ذهن بیشتر شما عزیزان شکل گرفته است:
چگونه کسب و کارهای بزرگ می توانند روند تولید محتوای خود را مدیریت کنند؟ استراتژی محتوا برای کسب و کار های مختلف، چه کمکی می کند؟
پاسخ ساده است؛ یک فاکتور موثر سبب شده است تا برخی از وب سایت ها، برای مدت زمان طولانی در رنک های برتر باقی مانده و تعداد بیشماری پروژه را مدیریت کنند. آن فاکتور، استراتژی محتوا است که امروزه در دوره های آموزش سئو توجه بسیار ویژه ای بر آن شده است.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا سازوکاری است که وظیفه آن، برآورده کردن نیازهای مجموعه شما در زمینه توزیع و تولید محتوا است. درست است که در یک مجموعه، ممکن است افراد زیادی از ابتدای پروسه تولید محتوا تا انتشار آن دخیل باشند؛ اما هیچکدام از آن ها کار یک استراتژیست محتوا را انجام نمی دهند. یک استراتژیست محتوا مشخص می کند که چه محتوایی برای چه هدفی باید تولید و منتشر شود. بدون اطلاع از مقصد نمی توانید برای سفر برنامه ریزی کنید. استراتژی محتوا تضمین می کند که تلاش های بازاریابی محتوا شما را در مسیر درست قرار می دهد. بدون استراتژی مشخص، ممکن است زمان زیادی را صرف نوشتن محتواهایی کنید که نه بر مخاطب تأثیر می گذارد و نه به نتایج تجاری دلخواه شما می رسد.
حالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
🔵 تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا
استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری در سطح بالاتری نسبت به بازاریابی محتوا است و محتوا نقشه راهی است که بازاریابی محتوایی شما را هدایت می کند، استراتژی محتوا تصمیم گیری در مورد این که محتوای شما بر چه کسانی تأثیر می گذارد و چگونه محتوای شما به نتایج مورد نظر برسد ولی از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرایند سازماندهی، زمان بندی، ایجاد، انتشار، توزیع و ترویج قسمت های مختلف محتوا است. بازاریابی محتوا شامل تاکتیک هایی است که از استراتژی محتوا ناشی می شوند. اگر بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم آنجاست که می توانیم به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند بازار مناسبی برای محتواهای خود بیابیم.
🔵 سوالات مهم قبل از تدوین استراتژی محتوا
زمانی قصد دارید یک استراتژی محتوا هدفمند برای کسب و کار خود چه برای وب سایت، چه برای اینستاگرام یا هر حوزه دیگری ایجاد کنید، می بایست به سوالاتی که در ادامه مطرح می شود، پاسخ دهید:
✔️ 1- چه کسی محتوای شما را میبینید (می خواند)؟
قبل از هر چیز باید بدانید که برای چه کسی محتوا تولید می کنید، مخاطبان شما کدام قشر جامعه هستند، چه رفتارهایی دارند و… پاسخ به این سوالات اولین قدم برای ماست که بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم، البته برخی از کسب و کارها با اقشار مختلفی از جامعه روبرو هستند اما همه کسب و کارها اینگونه نیست.
جالب است بدانید برخی افراد که در یک قشر خاص جامعه هستند، تنها محتوای ویدیویی را دوست دارند. برخی نیز عاشق مطالعه و خواندن متن های طولانی هستند.
✔️ 2- محتوای شما کدام نیاز یا مشکل مخاطب را برطرف می کند؟
این شاید مهم ترین سوالی است که باید از خود بپرسید. به طور کلی اکثر کاربران در گوگل واژه ای را جستجو می کنند تا نیاز خود را برطرف کنند یا برای مشکل خود راه حلی پیدا کنند.
به عنوان مثال افرادی که در حوزه تعمیر لوازم خانگی فعالیت دارند، بهتر است که در محتواهای خود، به مشکلاتی که ممکن است برای لوازم خانگی ایجاد شود، بپردازند. معمولا مخاطبان آن ها بیشتر در گوگل به دنبال پیدا کردن راهکاری برای رفع خرابی یخچال خود هستند.
✔️ 3- چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
توجه به این نکته می تواند در ایجاد یک استراتژی محتوایی قوی به شما کمک کند. به واسطه اینکه اکنون رقبا بسیار زیاد شده است، شما می بایست یک وجه تمایز خاصی داشته باشید تا افراد به سمت شما جذب شوند، از شما خرید کنند و به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.
من چند پیشنهاد برای شما دارم:
-
- روند فروش خود را متمایز کنید
- کالا انحصاری برای فروش بگذارید
- تخفیف های ویژه همیشه شما را متمایز می کند
✔️ 4- روی چه قالب محتواهایی باید تمرکز کنید؟
این موضوع در اینکه چگونه استراتژی محتوا بنویسیم بسیار اهمیت دارد. باید بدانید که کاربران شما چه نوع محتوایی را بیشتر می پسندند. چرا به وب سایت شما مراجعه کرده و در آنجا وقت می گذرانند. در مدل های تدوین استراتژی محتوایی درباره اینکه چطور برای محتواهای ویدیویی برنامه ریزی کنیم نکات منحصر به فردی وجود دارد که سعی می کنیم در همین محتوا به طور کامل برای شما بررسی کنیم.
البته برخی از محتواها به عنوان یک استاندارد باید برای وب سایت در نظر گرفته شود. مانند محتواهای متنی و همین طور برخی از محتواها نیز برای جذب بهتر کاربران، نیز باید در برنامه استراتژی تولید محتوا قرار بگیرید، مانند محتواهای ویدیویی.
در نتیجه بهتر است دو یا چند مدل کاربردی محتوا را با اولویت بندی برای وب سایت خود در نظر بگیرید تا کاربران با سلایق مختلف را به محصولات، خدمات و… خود جذب کنید.
✔️ 5- در چه کانالی قصد انتشار محتوا را دارید؟
این موضوع نیز اهمیت بسیاری دارد. ما در استراتژی محتوایی که برای مشتریان خود ایجاد می کنیم، معمولا برای بخش بلاگ برنامه ریزی جداگانه داریم، برای بخش دسته بندی های سایت نیز به همین صورت و در مقابل برای شبکه های اجتماعی نیز باید با یک استراتژی خاص و متفاوت نسبت به سایت، رو به جلو حرکت کنیم.
سعی کنید برای هر کانال محتوایی یک استراتژی یکتا در نظر بگیرید. اما فراموش نکنید که تمامی این استراتژی ها باید یک هدف را دنبال کنند مثلا افزایش فروش یک محصول خاص یا هدفی کلیتر مانند افزایش فروش برند.
✔️ 6- چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت کنیم؟
تصور کنید تا اینجای کار برای بخش های مختلف وب سایت و شبکه های اجتماعی خود، استراتژی محتوا با برنامه های مختلف را در نظر گرفتید. حال چگونه باید تولید و انتشار آن را مدیریت کنیم. برای این موضوع چند نکته مهم را باید در نظر بگیرید:
-
- هر بخش باید یک فرد جداگانه محتوای آن را تولید کنند مانند در نظر گرفتن یک نیروی اختصاصی برای تولید محتوای وب سایت
- تقویم محتوایی بسازید تا بدانید که کی و چه ساعتی محتوا منتشر شود
- بهترین زمان برای انتشار محتوا در کانال خود را بیابید(مانند بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام)
- یک پنل مدیریت محتوایی مناسب انتخاب کنید.(پنل ترلو به عنوان یک پنل مدیریت محتوایی کاربردی شناخته می شود)
🔵 6 اقدام بسیار مهم یک استراتژیست محتوا
استراتژیست محتوا هدف های اصلی کسب و کار را شناسایی می کند که از بین تمامی هدف های مشخص شده، آن دسته ای که با تولید محتوا برآورده می شوند را جداسازی می کند؛ بعد از این مرحله، این فرد برای طراحی ها و برنامه ریزی های لازم را برای تبیین چنین محتوایی انجام می دهد. کم و کیف وظایف یک استراتژیست محتوا بسته به منافع تجاری و سازوکارهای کسب و کار مدنظر دارد.
البته برخی از فعالیت هایی که در این زمینه باید انجام شود، به اندازه کافی تکرار می شوند که به آن ها اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید که ممکن است شما در روند پیاده سازی استراتژی محتوا برای کسب و کار خود، نیازی به استفاده از تمامی این موارد نداشته باشید.
✔️ 1- هوش تجاری
بدون اینکه دیدگاهی از آینده کسب و کارتان در نظر داشته باشید، هیچ زمان نمی توان یک استراتژی تولید محتوا ساخت و آن را پیاده سازی کرد. در نتیجه، افرادی که در این زمینه کار می کنند باید بتوانند به خوبی نیازهای هر کسب و کاری را بعد از مقداری تحقیق، متوجه شوند. در واقع، این افراد باید بتوانند با ساخت پلی ارتباطی، مشکلات کسب و کار را از طریق محتوا مرتفع کنند.
✔️ 2- پردازش، مدیریت و حسابرسی
شما لازم است بدانید که این استراتژی محتوایی که در حال استفاده از آن هستید، آیا مشکلی را برطرف کرده است؟ اگر مشکلی را مرتفع کرده، آیا این مشکل همان چیزی بوده است که شما برای آن برنامه ریزی کرده بودید؟
برای این کار شما باید یک تیم داشته باشید تا داده های آماری مرتبط با روند بهبود و اثرگذاری محتواها را با استفاده از ابزارهای متعدد، استخراج کنند و آن ها را در اختیار شما قرار بدهند. دقت داشته باشید که معمولا این کار به صورت ماهانه انجام می شود؛ حتی در برخی از کسب و کارها که نوپا هستند، ممکن است این عدد به 3 ماه نیز افزایش پیدا کند.
فردی که توانایی ایجاد انواع استراتژی تولید محتوا را دارد این داده ها را پردازش می کند و با استفاده از تجربه خود در سیستم های مدیریت محتوای مختلف، تصمیم می گیرد که آیا استراتژی تولید محتوا به کار رفته شده، اثربخش بوده است یا خیر.
✔️ 3- تحقیق در مورد کاربران کسب و کار
هدف اصلی از اینکه وب سایت ها محتوا منتشر می کنند، این است که مردم این محتواها را ببینند. فرض کنید که شما محتوایی در زمینه تعمیر کولر گازی منتشر کرده اید و در متن آن راهکاری را ارائه کرده اید که حاصل یک عمر تجربه شما در زمینه تعمیر کولر گازی است. اما اگر هیچکس این محتوا را نبیند، چه فایده ای دارد؟؟؟ اگر افرادی که محتوا را می بینند، اهمیتی برایشان نداشته باشد چه؟؟؟
برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، یکی از بخش های اصلی استراتژی محتوای خود را باید به شناسایی کاربرانتان اختصاص دهید. شما باید بدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند و این افراد در چه بستری به دنبال پاسخی برای رفع مشکلات خود می گردند. پس تحقیق در مورد کاربران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است؛ علی الخصوص در زمینه تحقیق کلمات کلیدی که بخش بسیار مهمی از سئو سایت است. در تحقیق کلمات کلیدی شما متوجه می شوید که کاربراتان بیشتر با استفاده از چه عباراتی در گوگل جستجو می کنند. در نهایت شما باید با استفاده از همین عبارات به دست آمده، سئو محتواهای خود را انجام دهید.
✔️ 4- چشم انداز استراتژیک
هر استراتژی باید یک چشم انداز داشته باشد؛ چشم انداز حتی می تواند یک جمله باشد که در آن هدف شما از پیاده سازی و تدوین استراتژی محتوا مشخص است و تیم شما با گفتن آن جمله، تمامی اهداف تولید و نشر محتوا برایشان تداعی می شود.
✔️ 5- افزایش شهرت برند
در طول پروسه چیدن استراتژی محتوای سایت، شما باید به فکر افزایش شهر برند مورد نظر باشید. این کار به شما کمک می کند تا به فعالیت های خود ساختار بدهید. بدون تعارف، هدف اصلی از انجام تمامی این فعالیت ها مثل سئو، بازاریابی محتوا، برنامه ریزی و استراتژی محتوا و … این است که برند مورد نظر، محبوبیت و شهرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.
✔️ 6- ایده پردازی
ایده پردازی فرآیندی است که به وسیله آن شما می توانید برای هر مشکلی که به وجود می آید، راه حلی تعیین کنید؛ راه حل های خلاقانه. طوفان مغزی و تفکر طراحی دو رویکرد بسیار محبوب در این زمینه هستند.
برای اینکه بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم باید این اقدامات را به درستی در نظر داشته باشیم و بر روی تدوین استراتژی محتوا پروژه های خود، پیاده سازی کنیم.
🔵 نکات قابل توجه برای تدوین استراتژی محتوا
-
- آنچه شما در تلاش برای انجام آن هستید.
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
- نوع محتوایی که منتشر می کنید.
- محتوای شما چگونه از برند شما پشتیبانی می کند.
- چگونه محتوای خود را متمایز کنید.
- چگونه محتوای خود را تبلیغ و تقویت می کنید.
- معیار های موفقیت محتوای خود را مشخص کنید.
🔵 اصول طراحی و تدوین استراتژی محتوا چیست؟
حتما تا الان متوجه شده اید که استراتژی محتوا چیست و یک استراتژیست محتوا چه وظایفی را باید انجام بدهد. نکته بعدی که باید بدانید این است که استراتژی تولید محتوا برای هر کسب و کاری متفاوت است؛ اما ما سعی کرده ایم تا در ادامه یک شمای کلی از روند کلی طراحی استراتژی تولید محتوا را برای شما بیان کنیم تا با شخصی سازی آن، بهترین سازوکارهای ممکن را برای برندتان بسازید.
-
- درک اهداف تجاری خود؛ بدون مشخص بودن هدف، نمی توان استراتژی طراحی کرد.
- درک مخاطبین؛ سعی کنید خود را به عنوان فردی نشان دهید که حلال تمام مشکلات کاربران است.
- تعریف اهداف و معیارها؛ شما باید یک حد برای خود در نظر بگیرید تا با رسیدن به آن، بفهمید که عملکردتان موفقیت آمیز بوده است یا خیر.
- تصویرسازی از حالت ایده آل کسب و کارتان؛ سعی کنید همواره تصویرسازی کنید که استراتژی محتوا چگونه می تواند شما را به موفقیت برساند.
- نمونه اولیه محتوای خود را در اختیار کاربران قرار دهید؛ این کاربران می توانند اعضای تیم شما باشند. سعی کنید نقدهای آن ها را بپذیرید.
- تکرار مرحله قبل؛ با مخاطبین متفاوت، مرحله قبل را تکرار کنید تا در نهایت به یک اجماع کلی برسید.
- انتشار؛ شما باید در استراتژی تولید محتوا مشخص کنید که کدام محتوا بهتر است در چه تاریخی منتشر شود. پیشنهاد می شود در این مرحله، حداقل خود را یک ماه جلو بیندازید.
🔵 نکاتی برای تدوین استراتژی تولید محتوا (براساس موضوعات خاص)
برای اینکه بهتر متوجه شوید استراتژی محتوا چیست می خواهیم در قالب مثال هایی، استراتژی تولید محتوا حوزه های مختلف کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کنیم:
✔️ استراتژی محتوایی سایت فروش بلیط هواپیما-قطار-اتوبوس
مخاطبین سایت: عموم مردم
هدف کاربران از جستجو کلیدواژه های هدف:
-
- پیدا کردن قیمت بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس
- خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس
- اطلاع از ساعات پرواز و حرکت قطار و اتوبوس
- برنامه ریزی برای سفر در روزهای آینده
بنا به دلایلی ما نمی توانیم استراتژی محتوایی سایت های برند که اکثرا با آن ها همکاری داشتیم را در این محتوا بررسی کنیم. به همین خاطر به صورت موضوع این بخش از محتوا را ادامه می دهیم. سایت های فروش بلیط دارای استراتژی کاملا مشخصی برای ارائه محتوا و جذب مشتری دارند. خب مهم ترین فاکتور برای این حوزه قیمت است. بیشتر کاربران کیفیت ارائه دهنده خدمات مسافربری کمتر برایشان اهمیت دارد و اولویت اول آن ها، قیمت است. در نتیجه می بایست در اولویت اول روی ارائه بهترین قیمت مانور دهند.
فاکتور دوم ارائه خدمات با بهترین کیفیت است. در نتیجه نحوه ارائه خدمات نیز اهمیت بسیار برای جذب کاربر دارد.
حال با توجه به این دو فاکتور می خواهیم نکات مهم برای تدوین استراتژی محتوایی یک سایت فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس را بیان کنیم:
-
- همان طور که قبلا گفتیم، یک استراتژی تولید محتوا موفق بایستی بر پایه سئو تدوین شود. در غیر این صورت نتیجه خوبی به همراه ندارد. در نتیجه ابتدا باید کلیدواژه های پرجستجو در این حوزه را بیابید. به عنوان مثال کلمات پرجستجو در این حوزه قیمت بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما، قیمت بلیط قطار، خرید بلیط قطار، قیمت بلیط اتوبوس، خرید بلیط اتوبوس.
- فراموش نکنید که کاربران برای جستجو از کلمات کلیدی طولانی یا جمله مانند استفاده می کنند. مثلا برای این حوزه بهتر است که روی عباراتی مانند خرید بلیط هواپیما مشهد از تهران یا خرید بلیط قطار تهران از رشت و مواردی مانند اینها، کار کنید
- در تعیین صفحات مهم برای تدوین استراتژی محتوایی حوزه فروش بلیط در نظر گرفتن صفحات لندینگ با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما و یا قیمت بلیط هواپیما را فراموش نکنید.
- شما می توانید جهت گیری های مختلفی در موضوعات بخش بلاگ سایت فروش بلیط در نظر بگیرید. مناسب ترین ایده، ترغیب کاربران برای سفر است.
- فراموش نکنید که بیشتر کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، حوزه تور و گردشگری را نیز به حوزه کاری خود اضافه کرده و کاربران و مشتریان ترغیب به ثبت نام در تورهای خود می کنند.
- یکی از مهم ترین موردی که به عنوان یک استراتژی محتوایی می تواند در نظر گرفت، ارائه پیشنهادات جذاب به کاربران است. برخی از کاربران وارد سایت های گردشگری شده ولی دقیقا نمی دانند که کدام تور را انتخاب کنند. اینجاست که یک پیشنهاد جذاب می تواند برگه برنده شما برای جذب مشتری باشد. یک آفر جذاب با تخفیف مناسب که هم برای شما بهره وری مناسبی داشته باشد و هم برای کاربر هزینه زیادی نداشته باشد.
✔️ استراتژی محتوایی سایت فروش لوازم خانگی
مخاطبین سایت: عموم مردم
هدف کاربران از جستجو کلیدواژه های هدف:
-
- خرید لوازم خانگی
- اطلاع از قیمت لوازم خانگی
- مقایسه لوازم خانگی با یکدیگر
- شناخت کالاهای جدید
سایت های فروش لوازم خانگی به نظر باید باید مصممتر از دیگر سایت ها روی محتوای خود، کار کنند و در تدوین استراتژی تولید محتوا، قویتر کار کنند. به این دلیل که مخاطبان قصد دارند مبلغ بالایی را برای خرید یک وسیله، هزینه کنند، در نتیجه باید دلایل قانع کننده برای خرید از فروشگاه شما داشته باشند. در تدوین استراتژی محتوایی ابتدا باید اهداف کاربران را در نظر بگیرید.
مواردی که در بالا نوشتیم، متداول ترین دلایل کاربران از رجوع به سایت های فروش لوازم خانگی است. بهتر است که ابتدا اهداف را دسته بندی کنید و برای هر کدام یک بخش در سایت در نظر بگیرید:
-
- کسانی که قصد خرید مستقیم یک کالا را دارند، در نتایج گوگل مستقیما بالا صفحه دسته بندی محصولات، روبرو شوند.
- کسانی که قصد اطلاع از قیمت محصولات را دارند، ترجیحا با لیست قیمت روبرو شوند (برخی وب سایت ها صفحاتی تحت عنوان لیست قیمت داشته و کاربران را با لیست قیمتی از محصولات خود روبرو می کنند که ایده بسیار پسندیده و کاربردی است.)
- کسانی قصد مقایسه محصولات با یک دیگر را دارند، بهتر است که برای آن ها، یکسری صفحه خاص در نظر گرفته و محصولاتی را در قالب یک صفحه نقد و بررسی کالا، با هم مقایسه کنید.
- کسانی که قصد آشنایی با لوازم خانگی را دارند، بهتر است که در نتایج گوگل، با بخش بلاگ سایت شما روبرو شوند.
حال با توجه به دسته بندی بالا، بهتر است که برای هر کدام موضوعات پرجستجو را یافته برای تولید محتوا آن به صورت اصولی و سازمان یافته، در استراتژی محتوایی خود، برنامه ریزی کنید.
این مقاله ادامه دارد…