اهمیت سئو در سایت

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

اهمیت سئو در سایت به طور کلی مربوط به افزایش میزان بازدید و فروش سایت است. برای موفقیت یک وب سایت، مدیران آن باید دلایل اهمیت سئو را بدانند و از معیارهای مهم سئو استفاده کنند. اگر مالک کسب و کار اینترنتی، مدیر بازاریابی و یا تنها فردی باشید که به دنیای تجارت الکترونیک علاقه داشته باشد، باید به خوبی بدانید سئو چیست و چه اهمیتی در وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی دارد.

کسانی که در این زمینه فعال هستند، سطح درک متفاوتی نسبت به سئو دارند. بعضی به صورت کاملا دقیق نسبت به موضوعات فنی آگاه هستند و برخی نیز فقط ضروریات آن را می شناسند و بیشتر نیاز به آموزش سئو دارند. اما تقریبا همگی آن ها، از میزان اهمیت سئو در سایت آگاه هستند.

در تمام سطوح، اندازه گیری و درک داده های مربوط به جستجو کاربران، معیار بسیار مهمی می باشد. همانطور که ممکن است بدانید، شما نمی توانید صرفا بر اساس رتبه بندی سایت در صفحه نتایج جستجو، پیشرفت خودتان را ارزیابی کنید. بلکه روش های ساده دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر سئو کسب و کار اینترنتی شما تاثیر داشته باشد.در این مقاله، می خواهیم بهترین معیارهای تاثیر سئو و ارزیابی آن ها از نظر فنی و تجاری را به شما ارائه کنیم.

دلایل اهمیت سئو

برای دانستن دلایل اهمیت سئو در کسب و کارهای آنلاین و وب سایت ها، بررسی خواهیم کرد که در صورت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان اجرای سئو، چه رویدادهایی را تجربه خواهید کرد.

1. جذب کاربران هدفمند به وب سایت

حتما برای شما نیز پیش آمده است که بخواهید در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارید یا خدماتی که مورد نیاز شما است، در گوگل جستجو کنید. برای مثال تصور کنید که به یک روان نویس با مشخصاتی خاص نیاز دارید. عبارت روان نویس را به همراه مشخصات مدنظر در گوگل جستجو می کنید، در صفحه اول نتایج جستجو، حدود 10 لینک (صفحه) در ارتباط با عبارتی که جستجو کرده‌اید به شما پیشنهاد می شود.

پس از بررسی و خواندن عنوان های صفحات موجود در نتایج جستجو، شما احتمالا از بین 3 پیشنهاد اول گوگل یکی را انتخاب خواهید کرد (به احتمال زیاد پیشنهاد اول یا همان اولین لینک) و وارد صفحه مدنظر می شوید. در آن صفحه اطلاعات جذابی در مورد روان نویس مدنظر شما و البته دکمه خرید آنلاین این روان نویس وجود دارد.

به نظر شما احتمال خرید شما و افرادی مانند شما که عبارت مدنظر را در گوگل جستجو کرده اند، از آن سایت چقدر زیاد است. قطعا این احتمال بسیار بالاست؛ زیرا فردی که نام محصولی را در گوگل جستجو می کند، به احتمال زیاد قصد خرید آن محصول را دارد یا می خواهد آن را در آینده خریداری کند.

این موضوع که آن سایت با عبارت کلیدی روان نویس، اولین پیشنهاد گوگل به کاربران باشد، قطعا تاثیر زیادی در میزان ورودی آن وب سایت و فروش آن (در صورت رعایت نکات تبدیل مشتری) خواهد داشت. این یکی از مهمترین دلایل اهمیت سئو در سایت است. به عبارت دیگر سئو موجب می شود تا افرادی که به دنبال مطالب موجود در سایت شما هستند، وارد وب سایت شما شده و اهداف شما را از ایجاد وب سایتتان محقق سازند.

2. برند سازی از طریق سئو

یکی دیگر از موارد اهمیت سئو در سایت، برند سازی است. تصور کنید که شما وب سایتی را در زمینه فروش ساعت های لوکس دارید. در وبلاگ مربوط به وب سایت خود، مطالب جذاب و جامعی را در ارتباط با انواع ساعت های لوکس ایجاد کرده‌اید و با استفاده از اصول سئو، صفحات وب سایت خود را با عبارات کلیدی مرتبط به نتایج برتر گوگل رسانده‌اید.

کاربرانی که در مورد ساعت های مختلف جستجو می کنند، در اکثر مواقع نام برند و وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده خواهند کرد و همین امر سبب می شود به مرور زمان، برند شما یک برند شناخته شده در زمینه ساعت های لوکس نزد کاربران شود.

برای اطمینان از این که سئو در وب سایت شما به خوبی اجرا شده است، می بایست به معیارهای تجاری سئو و سایر مواردی که در ادامه بیان می شوند، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قبل از شروع، باید به این نکته اشاره کنیم که این مقاله از حساب آزمایشی خود گوگل برای اسکرین شات ها استفاده کرده است. هر کدام از مواردی که در ادامه مقاله مطرح می شوند، معیارهای تجاری سئو هستند؛ داده هایی که برای تمام کسانی که در کسب و کاری فعالیت می کنند، اهمیت دارند. در صورتی که اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید از منابع دیگر استفاده کرده و یا از نسخه آزمایشی Google Analytics استفاده کنید.

ترافیک ارگانیک سایت

ترافیک ارگانیک یکی از ساده ترین روش ها و شاید ساده ترین روش برای درک بازدهی سئو سایت شما می باشد. داشتن ترافیک روز به روز از موتورهای جستجو، یکی از مهمترین معیارها برای هر بازاریاب است و هرگونه افزایش ترافیک هدفمند، باعث افزایش رتبه سئو سایت شما در جستجو می شود (فارغ از تغییرات فصلی).

در دنیایی که داده ها عامل اصلی تصمیم گیری هستند، این ویژگی ها اهمیت بسیار زیادی دارند و یکی از بخش های اصلی event های اینترنتی کاربران می باشد؛ این event ها می توانند برای یافتن پاسخ، خرید و یا هر کار دیگری باشند.

در Google Analytics، شما باید به این مسیر بروید : Acquisition – All Traffic – Channels. از این قسمت می توانید ترافیک ارگانیک دریافت شده در بازه زمانی مشخص را مشاهده کنید.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

ممکن است از خودتان بپرسید چطور می توانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید؟ گوگل قبلا دسترسی به داده های کلمات کلیدی را در سال 2011 مسدود کرده بود اما حالا شما می توانید جزییات بیشتری در رابطه با ترافیک جستجوی ارگانیک به دست آورده و مکان ها و صفحات فرود مختلف مربوط به آن ها را بررسی کنید.

فیلتر ترافیک ارگانیک بر اساس صفحه فرود

تمام ترافیک سایت شما از صفحه اصلی به دست نمی آید. بلکه بعضی از کاربران مستقیم به وبلاگ شما و یا صفحه های فرود خاصی وارد می شوند. اما برای بعضی از جستجوها، مانند جستجوهای انجام شده برای نام شرکت شما، صفحه اصلی احتمالا مهمترین گزینه می باشد.

برای درک تفاوت ترافیک بین قسمت های مختلف در سایت خودتان، می توانید “Landing Page” را انتخاب کرده و داده های جدیدی را بررسی کنید که بر اساس URL صفحه دسته بندی شده اند.

تحلیل سئو کسب و کار,دلایل اهمیت سئو,سئو کسب و کار اینترنتی

فیلتر ترافیک ارگانیک بر اساس مکان

در همین قسمت، داده های جستجوی ارگانیک را می توان بر اساس مکان نیز تقسیم کرد. مثلا بر اساس شهرهای مختلف؛ بر این اساس شما می توانید در رابطه با ترافیک جستجوی خودتان اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. بر اساس نحوه عملکرد کسب و کارتان، مکان های نمایش داده شده ممکن است از یک کشور یا از کشورهای مختلف باشد. در صورتی که شما سایت خودتان را برای کاربران خاص در یک منطقه بهینه سازی کرده اید، می توانید از این قسمت بازدهی تلاش خودتان را بررسی کنید.

معیار های سئو سایت,معیار های سئو فنی

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

درآمد، تبدیل و اهداف کسب و کار اینترنتی

در بیشتر موارد، وب سایت برای تبدیل کردن کاربران عادی به مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا سایت شما ممکن است برای فروش محصولات، دانلود فایل و یا به دست آوردن مشتری احتمالی طراحی شده باشد.

اهمیت سئو در سایت و تاثیر آن روی اهداف تجاری شما می باشد، خواه این اهداف، اهداف مالی بوده و صرفا برای به دست آوردن مشتری های احتمالی طراحی شده باشند.

برای داده های مبتنی بر درآمد، شما باید به بخش conversions در Google analytics رفته و سپس عملکرد محصول (میزان فروش) را بررسی کنید. در این قسمت، شما می توانید بر اساس فیلترهای source/medium، اطلاعات مورد نظر خودتان را انتخاب کرده تا فروش هایی که از ترافیک موتور جستجو به دست آمده است را شناسایی کنید.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

ممکن است هدف شما صرفا مبتنی بر درآمد نباشد، مثلا هدف شما تکمیل و ارسال فرم ثبت نام توسط کاربر و یا مجاب کردن او برای دانلود یک فایل می باشد. در این حالت نیز فیلتر ها و تحلیل های سفارشی سازی شده موجود در گوگل آنالیتیکس می تواند به شما کمک کند تا فعالیت بازدیدکننده هایی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما شده اند را شناسایی کنید.

در قسمت conversions، منبع تکمیل هدف شما می تواند بر اساس منابع مختلف ترافیک دسته بندی شود و به این روش می توانید مثلا صرفا جستجوی ارگانیک خودتان را ارزیابی کنید.

در صورتی که یک بازدیدکننده سایت شما را از جستجو پیدا کند و سپس چیزی بخرد و یا جزییات اطلاعاتی خودش را در اختیار شما قرار دهد، مشخص می شود که شما توانسته اید به مخاطب صحیح دست پیدا کنید.

در صورتی که شما به صورت دائم ترافیک ارگانیک دریافت می کنید و این مخاطبین کار خاصی را انجام نمی دهند، مشخص می شود که کلمات کلیدی که برای آن ها رتبه بندی شده اید برای خود شما و یا مخاطب شما مناسب نمی باشد.

فعالیت های سئو باید متمرکز بر روی رسیدن به مخاطب صحیح باشد؛ زیرا ممکن است که شما برای یک عبارت، “مثلا غذای گربه” در جستجو رتبه اول را پیدا کنید اما خودتان فروشنده غذای سگ باشید! در این صورت بهینه سازی های شما اصلا فایده ای نداشته است.

قابلیت رویت در جستجو و نتایج محلی

در موردی که کسب و کار شما دارای یک وب سایت و یا فروشگاه فیزیکی است، شما می توانید از این ابزار در Google My Business استفاده کرده تا بتوانید عملکرد خودتان را در نتایج جستجو و حتی فراتر از آن بررسی کنید. به صورت خاص، شما می توانید موارد زیر را درک کنید:

  • نحوه جستجوی مشتریان برای کسب و کار شما
  • حالتی که کسی کسب و کار شما را می بیند
  • فعالیت های خاصی که انجام می دهند

شما هر چه سئو بهتری انجام دهید، کاربران فعالیت هایی را انجام می دهند که مطابق میل شما می باشد! تصویر زیر را مشاهده کنید!

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

میانگین رتبه سایت در نتایج جستجو

محاسبه میانگین رتبه بندی برای عبارات کلیدی در موتورهای جستجو معمولا یک روش راحت برای ارزیابی کلی عملکرد سایتتان می باشد. اما صرفا این که خیلی راحت سایت خودتان را در گوگل جستجو کنید و در رابطه با عملکرد خودتان جمع بندی کنید، شاید خیلی دقیق نباشد. جستجوی شخصی بر اساس تاریخچه جستجو و مکان شما الزاما نشان دهنده جایگاه دقیق شما در نتایج جستجو نیست.

ابزار بسیار متنوعی وجود دارد که به شما کمک می کند تا میانگین رتبه سایت خودتان را برای یک عبارت خاص شناسایی کنید. روش رایگان برای انجام این کار استفاده از Google Search Console با یک ابزار رایگان مانند SEMRush یا Ahrefs می باشد که شما را قادر می سازد تا توزیع رتبه بندی میانگین خودتان را هم بررسی کنید.

حالا که ردگیری رتبه بندی در نتایج جستجو سخت تر شده است؛ اندازه گیری جایگاه میانگین٬ بهترین روش برای درک ارتباط تاثیر و رتبه بندی جستجو با کسب و کار شما می باشد.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

اهمیت معیارهای فنی سئو در سایت

زمانی که بحث فنی سئو مطرح می شود، شما باید لایه های سطحی را کنار زده و کلیک و ترافیک را بررسی کنید. این موضوع باعث می شود شما تصویر کلی تری از عمکلرد سئو خودتان به دست بیاورید. همچنین می توانید فرصت های بیشتری را برای بهبود سئو سایت شناسایی کنید.

اطمینان از ایندکس صحیح صفحات

اطمینان از این که ایندکس صحیحی از وب سایت شما وجود دارد، یکی از مهمترین بخش های سئو است. به دلیل این که اگر تنها بخشی از سایت شما و یا صفحه های اشتباه ایندکس شده باشند، سپس عملکرد کلی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با وجود این که بخش کوچکی از کار کلی سئو مرتبط با بررسی ایندکس است، اما بعضی می گویند این قسمت مهمترین قسمت اهمیت سئو در سایت می باشد.

یکی از سریع ترین روش ها برای این کار، نوشتن دستور «:site » و قرار دادن URL صفحه اصلی سایت خودتان در ادامه آن می باشد. به این صورت شما می توانید تعداد صفحه هایی که در ایندکس موتور جستجو گوگل قرار دارد را مشاهده کنید.

برای بررسی وضعیت یک صفحه خاص در گوگل، سرچ کنسول گوگل بهترین گزینه است. جدیدترین نسخه سرچ کنسول، یک روش سریع برای ارزیابی نتایج را در اختیار شما قرار می دهد.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

خطای کراول جستجو

همراه با بررسی این که چه صفحه هایی کراول شده اند، هر مالک وب سایت باید همیشه به دنبال این باشد که چه صفحه هایی در ایندکس قرار ندارند. همچنین باید بررسی کند که چه خطاهای کراولی توسط گوگل گزارش شده است. این خطاها معمولا به این دلیل رخ می دهد که دسترسی به یک صفحه مسدود شده و یا قالب صفحه به صورتی است که قابل کراول نیست.

شما می توانید به سربرگ “Coverage” در سرچ کنسول گوگل بروید تا ماهیت خطاها و ارتباط آن با صفحات خودتان را بررسی کنید. در صورتی یک صفر بزرگ را مشاهده کرید؛ یعنی اصلا هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

نرخ کلیک (CTR) و نرخ پرش (bounce rate)

به علاوه بررسی شرایط رتبه بندی سایت تان، معیار دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که چند مرتبه بر روی سایت شما در SERP ها کلیک شده است. در اصل، این موضوع نشان دهنده درصد sense از سایت شما می باشد که منجر به نمایش سایت شما در نتایج جستجو شده است.

این درصد نشان می دهد که رتبه بندی شما نسبت به عبارت جستجوی اصلی چقدر مرتبط می باشد و نتایج شما در مقایسه با رقبایتان، در چه سطحی رتبه بندی شده است.

در صورتی که افراد عنوانی را در نتایج جستجو  می بینند را دوست داشته باشند و بتوانند به راحتی سایتتان را پیدا کنند، احتمالا روی لینک مربوط به صفحه کلیک کرده و بازدید سایت شما افزایش پیدا می کند.

سرچ کنسول گوگل، یکی از بهترین منابع برای به دست آوردن داده های صحیح است. شما باید سربرگ opening را انتخاب کرده و سپس قسمت CTR را بررسی کنید تا داده ها را بر اساس عبارت جستجو، صفحه فرود، کشور منبع و یا دستگاه های مورد استفاده کاربران بررسی کنید.

اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

در صورتی که فردی وارد وب سایت شما شود، شما باید اطمینان حاصل کنید صفحه‌ای که برای آن ها نمایش داده می شود مرتبط با جستجوی آن ها است. زیرا الگوریتم های جستجو عاشق این هستند که به ارتباط موضوعی پاداش بدهند! در صورتی که این صفحه شامل اطلاعات موردنیاز کاربر نبوده و یا با او سازگار نباشد، احتمالا کاربر سایت شما را ترک کرده و یک منبع بهتر را پیدا می کند. بدون اینکه کاری انجام دهد. این موضوع با مفهوم نرخ پرش یا rebound rate معرفی می شود.

در بعضی از موارد ممکن است بازدیدکننده تنها نیازمند یک بازدید از سایت شما باشد. در نتیجه rebound rate در این شرایط اهمیت ندارد. شما باید مطمئن شوید که همیشه معیارها را با در نظر داشتن زمینه کلی بررسی کرده تا بتوانید اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید.

سازگاری سایت با موبایل

در سال 2015 به صورت گسترده بیان شد که سازگاری سایت با موبایل یک عامل رتبه بندی است. این موضوع برای تکامل رفتار مرورگرها در رابطه با ترافیک موبایل می باشد. زیرا حالا ترافیک ایجاد شده از دستگاه های موبایل بیشتر از دستگاه های دسکتاپ و تبلت است.

یک گزارش دیگر در سرچ کنسول گوگل، یک تصویر شفاف از سازگاری سایت شما با دستگاه های موبایلی را ارائه می کند و مشکلات آن را هم نمایش می دهد. باید در نظر داشته باشید که این معیار نشان نمی دهد که سایت شما از نظر تبدیل کاربران موبایل موثر است یا خیر؛ بلکه فقط سازگاری سایت با موبایل را بررسی می کند.اهمیت سئو,اهمیت سئو در سایت,بررسی سئو کسب و کار

معیارهای خودتان را دنبال کرده و به داده ها گوش کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، تصمیم گیری ها بر اساس داده ها شکل می گیرند. در تمام حوزه های کسب و کار، همیشه داده ها اهمیت دارند. از نظر سئو، درک کامل تنها از طریق استفاده از داده های مختلف ایجاد می شود و می توان نکات مثبت و منفی زیادی را از داده ها شناسایی کرد.

در نهایت، معمولا داده هایی مانند ترافیک، رتبه بندی و نرخ تبدیل اهمیت بسیار زیادی دارند. شما همیشه باید در تصمیم گیری های خودتان این معیارها را در نظر داشته باشید.

به عنوان یک سئوکار یا بازاریاب دیجیتال، باید اهمیت سئو در سایت و کسب و کار اینترنتی را درک کرده و بدانید که داده ها چطور باعث تکامل  پیشرفت یک کسب و کار می شوند و چطور می توان بر اساس آن ها، موفقیت ها و فرصت ها را شناسایی و گزارش کرد.

مطالب زیر را حتما بخوانید

نظر شما !!