بانک مرکزی لندو را به تعطیلی تهدید کرد / اعتبارسنجی را متوقف کنید؛ وگرنه تعطیل می‌شوید

امروز نامه‌ای به دست مدیران شرکت هوشمند آرمان‌گستر آریا یا همان لندو رسید که از طرف بانک مرکزی به‌طور رسمی تهدید به تعطیلی کسب‌وکار شدند. در این نامه که از طرف «اداره اطلاعات بانکی» بانک مرکزی به این شرکت ارسال‌ شده، تأکید شده که بر حسب بررسی‌های به‌عمل‌آمده این شرکت به‌صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به ارائه خدمات اعتبارسنجی کرده و به افراد امتیاز اعتباری ارائه می‌دهد. این نامه تأکید کرده است ارائه هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در اپلیکیشن یا وبگاه آن شرکت باید متوقف شود و نتیجه آن به‌صورت مکتوب به این بانک اعلام شود. همچنین در این نامه آمده است در صورت عدم توقف فعالیت آن شرکت، این بانک طبق ماده ۲ دستورالعمل ناظر بر تأسیس، درخواست توقف فعالیت یا تعطیلی آن شرکت را به نیروی انتظامی و مراجع قضایی ارائه خواهد داد.

نامه بانک مرکزی به لندو

طبق پیگیری‌های انجام‌شده توسط راه پرداخت این نامه بدون هیچ‌گونه هماهنگی و اخطار قبلی به این شرکت ارسال‌ شده؛ این در حالی است که تا پیش‌ از این لندو هیچ‌گونه ارتباطی با این اداره در بانک مرکزی نداشته و به ناگاه و بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای این شرکت تهدید به تعطیلی شده است.

امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو در گفت‌وگو با راه پرداخت در خصوص دلیل ارسال این نامه از سوی بانک مرکزی گفت: «بر خلاف تمام پلتفرم‌های فروش اقساطی در لندو، چیزی به‌عنوان جریمه دیرکرد پرداخت اقساط وجود ندارد. به این دلیل چنین سرویسی نداریم که در لندو چیزی تحت عنوان نمره اعتبار وجود دارد که به رفتار مشتریان لندو متصل است. هر چقدر که کاربر اقساط خود را زودتر پرداخت کند، نمره اعتباری آن بیشتر می‌شود و هرچقدر دیرکرد داشته باشد، نمره اعتباری آن کاهش می‌یابد و ما بر اساس این موضوع مشتریان را رتبه‌بندی می‌کنیم که اثرات قابل‌ توجهی در تسهیلات بعدی که مشتری دریافت می‌کند، خواهد داشت.»

مدیرعامل لندو در ادامه افزود: «اکنون بانک مرکزی در نامه‌ای به ما گفته که حق ندارید مشتریان خود را رتبه‌بندی کنید، در صورتی‌ که این حرف اشتباهی است؛ زیرا ما در حال انجام رتبه‌بندی مشتریان خودمان هستیم.»

حق‌‌رنجبر در خصوص نحوه استفاده از اعتبارسنجی لندو گفت: «در حال حاضر بانک آینده اعتبار سرویس مارا ارائه می‌دهد و در کنار پرونده اعتباری مشتری که به بانک ارائه می‌شود، گزارش اعتبارسنجی شرکت اعتبارسنجی ایرانیان وجود دارد و این مبنای اصلی تأمین اعتبار مشتریان محسوب می‌شود و ارتباطی به رتبه اعتباری که ما به مشتریان‌مان اعطا می‌کنیم، ندارد.»

او در ادامه افزود: «مسئله اینجاست که بانک مرکزی تفکیک این دو اعتبارسنجی را درک نکرده و اکنون با یک نامه تهدیدآمیز این اقدام را غیرقانونی عنوان کرده و ما را به تعطیلی کسب‌‎وکار تهدید کرده است. این موضوع حرف بسیار عجیبی است؛ زیرا اکنون حداقل ۴۰۰ نفر در لندو مشغول فعالیت هستند و بدون هیچ صحبت و مذاکره‌ای به ناگاه به تعطیلی کسب‌وکارمان تهدید شده‌ایم.»

او با اشاره به اعتبارسنجی مشتریان جدید گفت: «مشتریان جدید ما هنگامی‌ که وارد می‌شوند، توسط اعتبارسنجی ایرانیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و از سمت لندو نیز یک اعتبارسنجی انجام می‌شود؛ اما معیار اصلی بانک اعتبارسنجی ایرانیان است، ولی در لندو افراد را بر مبنای رتبه‌بندی خودمان مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که شامل یکصد متغیر متعدد است و از دیتاهایی مانند سن، تحصیلات، میزان درآمد و محل سکونت، از طریق هوش مصنوعی استفاده می‌شود، اما حتی اگر ما به یک مشتری رتبه اعتباری پایین بدهیم، مبنای اصلی بانک گزارشی است که از اعتبارسنجی ایرانیان دریافت می‌کند.»

مدیرعامل لندو در پایان افزود: «اعتبارسنجی اولیه ما در اعتباردهی اولیه چندان مدنظر قرار نمی‌گیرد، اما در مراحل اعتباردهی بعدی، ما به‌عنوان یک لندتک وظیفه‌ داریم ریسک اعتباردهی و نکول بانک را کاهش دهیم؛ بنابراین قطعاً ارزیابی ما در مراحل بعدی ارائه اعتبار به مشتریان تعیین‌کننده است. وقتی مشاهده می‌کنیم رفتار اعتباری مشتری در قدم اول مناسب نبوده، بانک را مطلع می‌کنیم که در مراحل بعدی سطح اعتبار گذشته را ارائه ندهد.»

نظر شما !!