نقش UX و UI در طراحی اپلیکیشن و صندوق فروشگاهی شاپ

 نزدیک به یک دهه است که گوشی‌های هوشمند، به عضوی از بدن ما تبدیل‌شده‌اند و هرکجا و هرزمانی این دستگاه‌های جذاب و اعتیادآور همراه ما هستند. البته خود گوشی‌های هوشمند فقط ابزاری برای ارتباط هستند ولی وقتی اپلیکیشن‌های مختلف را درون‌گوشی‌های هوشمند نصب و راه‌اندازی می‌کنیم این وسیله به یک ابزار همه‌کاره تبدیل می‌شود.

به گزارش عصر بانک، امروزه اپلیکیشن‌های پرداختی متنوعی در بازارچه‌های اپلیکیشن وجود دارند که هرکدام طیف وسیعی از خدمات مالی و غیرمالی را به کاربران ارائه می‌دهند و برای جذب بیشتر کاربر از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این اپلیکیشن‌ها، شاپ است که توسط شرکت شناخته‌شده شاپ توسعه داده‌شده و خدمات متنوعی مثل استعلام و پرداخت قبض موبایل، کارت به کارت، خرید بلیت مترو، خرید شارژ اینترنت و … را در خود جای داده است. یکی از مسائل مهم در طراحی اپلیکیشن‌ها، UX و UI یا همان تجربه کاربری و رابط کاربری است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن حساسیت زیادی نسبت به آنها دارند و این دو فاکتور نقش کلیدی در نگهداشت کاربر و جذب کاربر جدید دارد. ما در این مطلب با مصطفی سماک، طراح محصول شاپ درباره نقش این دو مفهوم مهم به گفت‌وگو نشستیم.

سماک در ابتدا تعریفی از UX  و UI ارائه داد و گفت:« به‌عنوان‌مثال UI زین و یک رکاب برای سوارشدن بر یک اسب است و UX مربوط به احساسی است که شما پس از سوارشدن بر روی یک اسب تجربه می‌کنید. نکته اصلی تفاوت UI/UX این است که طراحی UX کاملاً مربوط به تجربه کاربر است‌، درحالی‌که طراحی رابط کاربری مربوط به نحوه ارائه‌ی المان‌های رابط یک محصول است… یک طراح UX کل سفر کاربر را برای انجام دادن یک عمل خاص در نظر می‌گیرد.»


روند تکامل UI/UX در طراحی اپلیکیشن موبایلی و سایت


او درباره روند تکامل UI/UX در طراحی اپلیکیشن شاپ افزود:« UX همیشه در حال پیشرفت است و متوقف نمی‌شود تا بتواند بهترین کارایی را ارائه دهد . همچنین به‌صورت مرتب در حال رصد و تست شدن برای بررسی ارتباط بین کاربر و اپلیکیشن است تا در صورت وجود مشکل به‌سرعت رفع شود. برای UI نیز ما از جدیدترین روندها برای طراحی و رنگ‌بندی‌های مطابق با نیاز کاربر استفاده می‌کنیم.»

طراح محصول شاپ خاطرنشان کرد: «در طراحی UX همیشه باید استفاده بهتر مشتریان از سایت یا اپلیکیشن را در نظر داشته باشیم زیرا کاربران به دنبال پیچیدگی نیستند و باید سریع‌ و بدون اتلاف وقت به مقصود خود دست پیدا کنند، همچنان که در UI نیز نباید از رنگ‌های تند و طرح‌های شلوغ  استفاده کرد و طرح باید برای دسترسی بهتر کاربر مینیمال و ساده باشد.»


UX و UI مکمل هم هستند


او افزود:« UI و UX مکمل یکدیگر شناخته می‌شوند. هر دوی آن‌ها در محصول برای ایجاد تجربه‌ای دلنشین برای کاربر ضروری‌اند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست. در اکثریت مواقع ، طراحی UX بر طراحی UI ارجحیت دارد. چراکه در ابتدا باید تحقیق کرد ، طرح‌های مختلف کشید و  جریان‌های کاری متداول را در نظر گرفت. پس‌ازآن می‌توان بر روی طراحی رابط‌ کاربری تمرکز کرد. هنگامی‌که تمامی این بخش‌ها را در کنار هم قرار بگیرد ، یک محصول زیبا و به‌خوبی طراحی‌شده به وجود می‌آید.


فرایند  اصول UX وUI   


سماک فرآیندها و اصول  UX و UI  را این‌گونه شرح داد:« فرایند اول در UX جست‌وجو است و باید اطلاعات مربوط به کاربرانی که قرار است از اپلیکیشن موردنظر استفاده کنند، اطلاعات مربوط به بیزنس رقبا ، نیار کاربران ، بازار هدف  و … جست‌وجو شود. دومین مرحله ساخت پرسونا است. درواقع پرسونا اطلاعات و داستان‌های مربوط به کاربران است و به‌وسیله آن درمی‌یابیم که بازار هدف محصول در چه رده سنی و فکری قرار می‌گیرد. مرحله سوم طراحی UX یا وای فریم است که این طراحی‌ها فقط شامل خطوط است و مشخصات مربوط به اپلیکیشن با این خطوط مشخص می‌شود. در مرحله چهارم یا پرتو تایپینگ، قابلیت کلیک برای Wireframe  ارائه می‌شود تا بتوان از  آنها USE ABILITY TEST گرفت که اینکار برای پیدا کردن ایرادات مربوط به دسترسی‌پذیری کاربر به اپلیکیشن  و در چند مرحله انجام می‌شود. این فرایند بعد از پایان طراحی  و تا زمان عرضه به بازار و حتی بعدازآن،  اپلیکیشن چندین بار توسط متخصصان از کاربران تست خواهد شد. مرحله بعد اضافه شدن آیتم‌ها طراحی مثل رنگ، عکس، آیکون و جزئیات بصری است. همچنین بعد از عرضه به بازار توسط نرم‌افزارهایی مانند Heatmap و google analytics رفتار کاربر در استفاده از بخش‌های مختلف سایت و اپلیکیشن آنالیز خواهد شد.»


کلیدهای موفقیت در طراحی اپلیکیشن


او در پاسخ به این سؤال که کلید موفقیت یک اپلیکیشن در طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری خوب چیست؟ گفت:«کلید موفقیت یک اپلیکیشن در طراحی UI  و UX این است که به‌غیراز داشتن سرویس‌های  مناسب، کاربردپذیری  نرم‌افزار نیز  باید کامل  و دسترسی به بخش‌های مختلف آن راحت باشد. برای مثال اگر کاربر قصد خرید شارژ دارد دچار سردرگمی نشود و بسیار راحت و با چند کلیک بتواند این کار را انجام دهد. همچنین در طراحی نیز انتخاب رنگ مناسبی که در استفاده روزانه و بلندمدت برای کاربر خسته‌کننده نباشد مهم است.»

 او مستقیما  با جامعه آماری موردنظر ارتباط برقرار کرده  و درواقع نوع نگاه ، سطح سواد و نیازهای کاربر را سنجیده‌اند. همه این موارد باعث ارائه محصولی کامل، مستقل و قوی است. اولویت ما در تمام بخش‌های شاپ این است که اپلیکیشنی مناسب با کسب‌وکار همراه با کارایی و کاربردپذیری بالا در تعامل با مشتریان  داشته باشیم.

نظر شما !!