
هدف جستجوی کاربر یکی از مهمترین قسمت ها در سئو است زیرا اگر درک درستی از این موضوع داشته باشید می توانید کسب و کار اینترنتی خود را به صورت ویژه ای ارتقا دهید و از این بازار پرسود استفاده کنید. پیش بینی شده تا سال 2024، صاحبان کسب و کارها درصد زیادی از سرمایه خود را صرف بازاریابی دیجیتال و سئو خواهند کرد. از این منظر، کاملا مشخص است که سئو در طول سال های آتی رشد گسترده را خواهد داشت.
بیایید نگاهی بیندازیم به یکی از مهم ترین ابعاد سئو سایت، یعنی درک هدف جستجوی کاربر (شما وقتی که برای موضوعی به صورت آنلاین جستجو می کنید چگونه فکر می کنید!).
شما همیشه باید به هدف جستجوی مشتری های احتمالی خودتان و چیزی که باعث می شود به وبسایت شما جذب شوند، فکر کنید.
حالا می خواهیم هدف جستجوی کاربری را بررسی کنیم تا ببینیم چطور می شود از این سیستم پیچیده استفاده کرده و رتبه بندی وبسایت خودمان را در گوگل بهبود بخشیم.
هدف جستجو چیست؟
هدف جستجو یا Search Intent در واقع پاسخی است برای پرسش هایی مثل اینکه چرا افراد به دنبال یک موضوع در اینترنت هستند، اینکه چرا در حال جستجو در زمینه مورد نظر می باشند، قصد دارند به چه چیزی از این جستجوها برسند، آیا می خواهند به یک پاسخ مناسب برسند یا آدرس یک سایت خاص را انتخاب کنند و بسیاری از موارد دیگر.
در طی سال ها زیاد، گوگل پیشرفت های زیادی در زمینه تعیین کردن هدف جستجو کاربر داشته است. تمامی لینک های موجود در SERP ها تلاش شده است تا برای هدف جستجوی کاربر ارائه شوند و تنها مطابق با عبارت کلیدی جستجو شده نباشند.
در برخی از شرایط حتی دیده شده است که عبارت کلیدی جستجو شده در صفحه اول نتایج جستجو به طور کلی حضور نداشته است. از این موضوع نتیجه می گیریم که گوگل در زمینه Search Intent پیشرفت های موفقیت آمیزی داشته است. گوگل تمایل دارد تا رنک های برتر خود را به صفحاتی بدهد که تطابق کاملی با هدف جستجو داشته باشند.
اهداف کاربر توصیفی از وضعیت های نهایی است که کاربران می خواهند به آن ها برسند. مهمتر اینکه، اهداف کاربر باید به حالت های واقعی نزدیک باشد. آنها محدود به محدوده وارد وب سایت نمی شوند. به عنوان مثال اهداف کاربر می تواند ورود به دانشگاه، یادگیری پخت کوکی یا تبدیل شدن به یک راننده دارای مجوز باشد.
وب سایت ها و برنامه های کاربردی، زمانی مفید هستند که با درک هدف جستجو کاربر طراحی شوند. وب سایتی که کلیه محتوای آن را پیدا کرده و همه تعاملات آن بصری باشد ممکن است قابل استفاده باشد، اما مفید نخواهد بود مگر اینکه به یک هدف واقعی که کاربر دارد مرتبط باشد.
ترسیم سفر کاربر، به سمت رسیدن به هدف خود، از جمله اقدامات انجام شده قبل و بعد از استفاده از وب سایت یا برنامه، می تواند برای ایجاد بینش مفید باشد.
طراحان و صاحبان سایت باید قبل از وقوع هرگونه طراحی یا توسعه، اهداف کاربر را درک کنند. یکی از مهمترین خطراتی که برای یک پروژه توسعه وجود دارد، ساختن محصول اشتباه است؛ درک اهداف کاربر، آن ریسک را کاهش می دهد.
انواع هدف جستجوی کاربر
به دنبال همین موضوع٬ یک بررسی در هنک کنگ با نام «استفاده از هدف جستجو برای آگاهی از شخصیت کاربران» انجام شده است. بر اساس آن دلایلی که افراد جستجویی را انجام می دهند را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. نوع اول از هدف کاربران را به صورت یک تور ماهیگیری بزرگ تصور کنید. در این اهداف٬ کاربران در جستجوی مسئله ای هستند که می خواهند به طور کلی از آن اطلاعات کسب کنند. به همین دلیل دسته بندی موضوعات و یا عبارات کوتاه را جستجو می کنند.
برای مثال ما عبارت بازاریابی محتوا را جستجو کرده ایم تا نتایج را باهم بررسی کنیم.
گوگل هزاران نتیجه را در مورد بازاریابی محتوا برای ما لیست کرده است. در نتایج، تعریف بازاریابی محتوا، دوره آموزش بازاریابی محتوا، راهنمای جامع بازاریابی محتوا و تاریخچه بازاریابی محتوا را مشاهده می کنید.
هر چه جستجو گسترده تر باشد، احتمالا اطلاعات بیشتری به کاربر نهایی ارائه می شود. مدیران سایت، کارشناسان سئو و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی علاقه زیادی به آگاهی از جستجوهای مخاطبان و کاربران اینترنتی دارند. چرا که هدف اصلی آن ها شناسایی عبارات کلیدی مهم و کسب رتبه عالی در نتایج گوگل است. به همین منظور از تولید و سئو محتوا، لینک سازی خارجی و داخلی و افزایش محبوبیت در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
نوع دوم هدف کاربر از جستجو در این بررسی چنین بیان شده است که کاربر به جای استفاده از عبارات کوتاه و درگیر شدن با مسائل کلی، از عبارات بلند و سوال گونه استفاده می کند. در صورتی که شما سوالات و نگرانی های مخاطبان خود را پیش بینی کنید، می توانید سایت خودتان را برای جستجوهای آن ها بهینه کنید.
Search Intent به سه دسته کلی تقسیم می شود:
- جستجوی اطلاعاتی یا informational
- جستجوی پیمایشی یا navigational
- جستجوی تجاری یا transactional
فرض کنید که درباره عینک آفتابی در گوگل جستجو می کنید، اگر هدف شما از جستجو رسیدن به پاسخ پرسشی در مورد ماهیت عینک آفتابی باشد، جستجوی شما در واقع جزو دسته اول خواهد بود. اگر هدف جستجوی شما پیدا کردن یک برند و یا یک سایت خاص در زمینه عینک آفتابی باشد، جزو دسته دوم خواهید بود. همچنین اگر بخواهید در مورد خرید عینک آفتابی یا ارزان ترین قیمت عینک آفتابی اطلاعاتی داشته باشید، هدف جستجوی شما حالت تجاری خواهد داشت.
نکته مهمی که باید بدانید این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 80 درصد از جستجوهای گوگل، جزو دسته جستجوهای اطلاعاتی بوده و بقیه جستجوها در دو دسته دیگر جای می گیرند.
برای پاسخ به سوالات کاربران، انتخاب عبارت کلیدی اصلی مهم ترین بخش تولید محتوا است.
در ادامه جستجو خاص و سوال گونه ای را باهم بررسی می کنیم. عبارت «بازاریابی محتوا در اینستاگرام» را جستجو کرده ایم.
همانطور که نتایج جستجو را مشاهده می کنید٬ تمام نتایج برای پاسخ به سوال ما آماده شده است. نتیجه میگیریم که هر چه جستجوی ما دقیق تر باشد٬ اطلاعات دقیق تری برای ما نمایش داده می شود.
حالا که موضوع را درک کرده ایم چطور عبارات و موضوعات جستجوی کاربران را پیش بینی کنیم؟
چطور هدف جستجوی کاربر (Search Intent) را شناسایی کنیم؟
ابزارهای بسیار زیادی برای بهبود سئو سایت وجود دارد. بسیاری از کسب و کارها معمولا در شناسایی اهداف اصلی کاربران از جستجو٬ دچار مشکل هستند. اما اگر کسب و کاری نقاط درد، سوالات و نیاز های کاربران خود را به درستی تشخیص دهد، سئو سایت مثل یک سکوی پرتاب برای آن کسب و کار می شود.
خبر خوب این است که ابزارهای رایگان مختلفی برای شناسایی عبارات کلیدی مهم و موضوعات جذاب وجود دارد تا بتوانید محتوای منحصر به فرد خودتان را تولید کنید.
مهم ترین ابزار رایگان برای یافتن کلمات کلیدی مهم، Google Keyword Planner است. این ابزار رایگان گوگل به شما کمک می کند تا جستجوهای خاص با ترافیک زیاد را شناسایی کنید. بعد از شناسایی عبارات مهم، میزان رقابت را نیز تشخیص دهید.
در نظر داشته باشید که در شروع کار بهینه سازی سایت باید کلمات کلیدی با رقابت کم را انتخاب کنید تا اعتماد گوگل را در ابتدا مسیر سئو سایت جلب کنید.
خب پس حتما از خودتان می پرسید که تکلیف عبارات کلیدی مهم و کوتاه چیست.
حتما باید عبارات کلیدی کوتاه را نیز شناسایی کنید (بررسی نوع اول هدف کاربران از جستجو). زیرا با شناسایی عبارات کوتاه و مهم می توانید عبارات کلیدی مهم و بلند٬ که سوالات و جستجوهای اصلی کاربران است٬ را نیز شناسایی کنید. ابزار رایگانی به نام AnswerThePublic، منبع بسیاری مناسبی برای شناسایی نوع دوم از اهداف کاربران می باشد.
تصویر بالا جملات و سوالات مهم برای عبارت بازاریابی ایمیلی را نشان می دهد. حالا شما می توانید با بررسی دقیق تر، بر اساس هدف جستجو کاربران، عبارات مهم را انتخاب کنید.
هر شاخه ای که در این قسمت مشاهده می کنید یک موضوع متفاوت را مطرح می کند. این تصویر ممکن است در نگاه اول گیج کننده باشد اما با توجه به عملکرد وب سایت خودتان، می توانید نیاز مشتریان به محصولات، خدمات و یا مشکلاتی که با آن روبرو هستند را به آسانی شناسایی کنید.
به عنوان مثال نگاهی دقیق تر به گروه های «چه» و «چه زمانی» در زمینه بازاریابی ایمیلی داشته باشیم. در صورتی که شما سرویسی را می فروشید که به بازاریابی ایمیلی کمک می کند، فکر می کنید کدام دسته بندی مطابق هدف مشتریان احتمالی شما می باشد؟
حتما شما هم متوجه شده اید که مشتریان احتمالی شما نیازی به اطلاعات در مورد «چه زمانی از بازاریابی ایمیلی استفاده کنم» و «ماهیت بازاریابی ایمیلی» ندارند. شما چطور متوجه این موضوع می شوید؟
خب به دلیل این که کسب و کار شما، کسب و کاری است که بر روی کمک به مشتریان در زمینه بازاریابی ایمیلی متمرکز شده است، در نتیجه احتمالا مشتریان شما با بازاریابی ایمیلی از قبل آشنا هستند. درصد افرادی که می خواهند بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرند در مقایسه با کسانی که می خواهند بدانند چه زمانی باید از آن ها استفاده کنند، مثل تفاوت شب و روز واضح است!
سخن آخر
هیچ شکی وجود ندارد که سئو همیشه بخش بسیار مهمی از کسب و کار اینترنتی است. اگر می خواهید بازدهی سایت خودتان را افزایش دهید٬ حتما بیشترین زمان را برای شناسایی هدف جستجوی مشتریان خودتان بگذارید و سوالات اساسی آن ها را پاسخ دهید.
امیر قمصری همیشه مهم ترین بخش تولید و سئو محتوا را شناسایی عبارات کلیدی مهم و اصلی می داند.
شما باید سعی کنید مثل مشتریان خودتان فکر کنید. چه سوالاتی در رابطه با زمینه کاری شما دارند؟ فکر کردن درباره ی محتوایی که قرار است تولید کنید٬ بسیار اهمیت دارد. این محتوا باید بتواند پاسخ سوالات مخاطبان شما را فراهم کند. با این روش، شما می توانید یک رتبه بندی بسیار خوب در گوگل به دست بیاورید.
اگر می خواهید وقت بگذارید و هدف جستجوی مخاطبان خودتان را بررسی کرده و مشکلات آن ها را با محتوای بسیار خوب و ارزشمند حل کنید، به زودی متوجه خواهید شد که رسیدن به صفحه اول گوگل نه تنها ممکن، بلکه بسیار آسان و لذت بخش می باشد.
ادامه…
هدف جستجو کاربر یکی از بخش های بسیار مهم و کاربردی در زمینه سئو سایت می باشد. شناسایی هدف جستجو و بهینه سازی سایت برای آن یکی از اصل های مهم در زمینه سئو است که تمامی صاحبان وب سایت های مختلف باید بر آن متمرکز شوند. اگر درباره یک موضوع در گوگل جستجو کنید، این موتور جستجو سعی می کند تا بهترین نتیجه ها را که تناسب کامل با هدف جستجویی که انجام شده است، برای شما به نمایش در بیاورد.
گوگل در واقع تلاش می کند تا متوجه شود شما چه منظوری از جستجویی که انجام داده اید، دارید تا بتواند بهترین و مرتبط ترین لینک هایی که وجود دارد را برای شما در SERP ها به نمایش در بیاورد. قبل از بررسی سوالات متداول در این زمینه، باید بررسی کنیم که هدف جستجو یا Search Intent چیست و چگونه بر روند بهینه سازی وب سایت شما تاثیر می گذارد
ما به این سوالات شما در این مقاله پاسخ داده ایم:
- هدف جست و جوی کاربر چیست؟
- چگونه جست و جوهای کاربران را متوجه شویم؟
- آیا دانستن هدف جست و جوی کاربر مهم است؟
- آیا برنامه ریزی برای پیدا کردن اهداف کاربران موثر خواهد بود؟
- چه پلن هایی را باید رعایت کنیم تا به اهداف کاربران دسترسی پیدا کنیم؟
- چه روشهایی برای استخراج اهداف کاربران موجود است؟
هدف جستجوی کاربر در سئو سایت چه نقشی دارد؟
ارتباط هدف جستجوی کاربر و سئو سایت مثل ارتباط شعله و آتش هستند و در واقع بدون یکدیگر معنای خاصی نخواهند داشت. به زبان ساده تر، اگر می خواهید که افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید، باید محتواهایی تولید کنید که تطابق کاملی با هدف جستجو داشته باشند. اگر نتوانید عملکرد خوبی در این زمینه از خود ارائه کنید، در حقیقت نمی توانید برند خود را به طور کامل به گوگل معرفی کرده و یا اینکه رتبه های برتر در صفحه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.
روزانه چیزی حدود 4 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و بر اساس آمارهای به دست آمده، بیشتر کاربران از 3 کلمه برای نوشتن جستجوی مورد نظر خود استفاده می کنند. گوگل باید متوجه شود که کاربرانش دقیقا چه چیزی می خواهند تا بتواند بهترین صفحات را برای آن ها نشان دهد. کاری که شما باید انجام دهید این است که هدف جستجو را به خوبی شناسایی کرده و بهترین محتوا را برای آن تولید کنید.
چرا و چگونه باید برای informational Search Intent بهینه سازی کنیم؟
سن و قد فلان بازیگر، آلبوم جدید یک خواننده و …، از مواردی هستند که در دسته هدف جستجو اطلاعاتی قرار می گیرند. جستجوهای اطلاعاتی جستجوهایی هستند که موضوعات گسترده ای را شامل می شوند که تعداد بسیار زیادی نتیجه برای آن ها در گوگل وجود دارد. مسئله اصلی این است که چگونه وب سایت خود را در این زمینه به خوبی بهینه سازی کرده و آن را از بقیه رقبا متمایز کنیم؟
برخی از افراد شاید بپرسند که کسب درآمد از این دسته از جستجوها دشوار است؛ در نتیجه دلیلی ندارد که برای آن ها از اصول سئو استفاده کرده و صفحات خود را برای هدف جستجوی اطلاعاتی بهینه کنیم. همانطور که می دانید گوگل برای این دسته از موارد از featured snippets استفاده می کند. به عنوان مثال اگر شما برای موضوعی مثل میزان کالری سیب جستجو می کنید، گوگل در باکس مخصوص پاسخ پرسش های مرتبط با این موضوع و سایت های منبع آن ها را برای شما به نمایش در می آورد.
در نتیجه مسئله فقط این نیست که شما برای این دسته از جستجوها در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید، مسئله اصلی این است که بتوانید با استفاده از تکنیک های خاص، وب سایت خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که در قسمت featured snippets بتواند جایگاه مناسبی داشته باشد. صفحه شما باید در پاسخ به پرسش هایی که با عبارت هایی مثل چگونه، آموزش، راه های، انواع، چگونه می توان و …، ایجاد شده باشد تا به مخاطبین بتوانند به خوبی به آنچه که می خواند برسند. محتوای تولیدی شما باید بر اساس نکات آموزش تولید محتوا باشد تا نتیجه خوبی را از خود ارائه کند. محتوای تولید شده برای Informational Search Intent بهتر است که موارد زیر را شامل شود:
- مقاله های وبلاگ دارای نکات و لیست های مخصوص
- ویدئوهای آموزشی
- اینفوگرافیک ها
- مقاله های تحت عنوان راهنمای قدم به قدم
- چک لیست ها
هدف اصلی شما باید این باشد که محتوایی تولید کنید که ارزش زیادی داشته و برای کاربرانتان مفید واقع شود؛ در واقع محتوای سایت شما باید پاسخ کامل و جامعی به پرسش های کاربران بدهد.
چگونه برای Navigational Search Intent بهینه سازی کنیم؟
جستجوهای maritime به این منظور انجام می شوند که یک کاربر در نهایت بتواند به یک سایت خاص برسد و محصولی را که از قبل درباره آن اطلاعاتی دارد، پیدا کند. در این حالت، معمولا یک وب سایت منحصر به فرد وجود دارد که کاربران سعی می کنند آن را با جستجوی انجام شده توسط خود، پیدا کنند. علت اتفاق افتادن این امر، نداشتن اطلاعات صحیح از نام برند مورد نظر در ذهن کاربر می باشد.
فرض کنید که کاربری به دنبال وب سایت YouTube می باشد. شما می توانید با ارائه مطالب در مورد آن، کاربر را به سایت خود جذب کرده و او را لینک بدهید به وب سایت مورد نظرش. با ارائه محتواهایی مفید و آموزشی در مورد YouTube، کاربر ترغیب می شود تا به وب سایت شما وارد شده و از محتوایتان استفاده کند. البته دقت داشته باشید که قبل از تولید محتوا در این زمینه، حتما باید تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام دهید. شما همچنین می توانید سایت های رقیب را در این زمینه مورد بررسی قرار دهید و با استفاده از فعالیت های آن ها، بهینه سازی های مناسب را انجام دهید.
چگونه برای جستجوهای تجاری بهینه سازی کنیم؟
هنگامی که کاربری جستجوی تجاری یا transactional انجام می دهد، قصد دارد که در مورد یک محصول، خرید آن، اطلاع از قیمت آن و غیره، اطلاعتی به دست بیاورد. محتوای این دسته که هدف جستجو تجاری است، باید کلمات کلیدی تجاری را هدف قرار دهد و نام دقیق برند، محصول، نوع سرویس و صنعت مورد نظر در خود جای داده باشد. در این صورت شما می توانید عملکرد خوبی در پاسخ به هدف جستجوی کاربر داشته باشید در نتیجه شما میتوانید با استفاده از این مقادیر، برند و کالای خود را به مشتری بشناسانید.
ابتدا برای چه نوع هدف جستجویی بهینه سازی کنیم؟
مردم دیگر به صورت خطی خریدهای خود را انجام نمی دهند؛ یعنی دیگر از مسیر خرید، از کسب آگاهی تا انجام خرید نیست. گوگل یک عامل تاثیرگذار در زمینه تغییر این تفکر ذهنی می باشد. امروزه کسب و کارهای مختلف به دنبال کشف اهداف اصلی مشتریان خود هستند تا بر اساس آن ها فعالیت های خود را سازمان دهی کنند. در نتیجه برای اینکه بدانیم ابتدا از بهینه سازی کدام نوع هدف جستجو شروع کنیم، باید مخاطبین سایت خود را به خوبی بشناسیم تا بهترین خدمات را برای آن ها ارائه کنیم.
دلایل تلاش برای هدف کاربر
1. تطابق نزدیک تر با نیازهای کاربر
هنگامی که به قصد کاربر بهینه می شوید، قطعات خاصی از مطالب را برای یک هدف دقیق ایجاد می کنید. این بدان معناست که افرادی که به دنبال آن اطلاعات هستند، برای دیدن لینک به سایت شما مناسب تر هستند.
حدود 83٪ مشتریان برای کسب اطلاعات به وب سایت یک شرکت مراجعه می کنند. این اغلب در قالب وبلاگ ها، آموزش ها یا تماس با تجارت برای خدمات به مشتریان است. مطالب موجود در سایت شما باید پاسخی را که شخصی به دنبال آن است، منعکس کند.
2. به طبقه بندی مطالب به موتورهای جستجو کمک می کند
کلمات کلیدی به اندازه گذشته اهمیت ندارند. موتورهای جستجو مانند Google کلمات کل مقاله را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کنند تا هدف آن را به درستی طبقه بندی کنند. اشتباه نکنید کلمات کلیدی هنوز قابل استفاده هستند. اما این محتوای کلی است که باعث ایجاد تفاوت می شود.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برای “دستور العمل های سوپ مرغ” نمره خوبی کسب کنید، چه می کنید؟ اگر از مبحث منحرف شدید و در مورد پخت مرغ نوشتید، جنبه “سوپ” از بین می رود. افرادی که به دنبال این دستور العمل ها هستند باید آنها را از جایی دیگر دریافت کنند زیرا موتور جستجو مطمئن نیست آنچه در تلاش برای انتقال آن هستید، درست باشد.
3. محتوای جذاب بیشتری ایجاد می کند
این فقط موتورهای جستجو نیستند که به دنبال محتوای با کیفیت برای نمایش در صفحه نتایج هستند. افراد همچنین بر خلاف مباحث کلی علاقه مند به مطالب متمرکز تر هستند. این مانند صفر کردن در یک هدف خاص برای دقت در دقت است.
با پاسخ به سؤال دقیق شخصی، شما از او الهام می گیرید تا اطلاعات خود را در مورد سایت دیگری جستجو کند. این همه مربوط به برآورده کردن نیاز به پاسخگویی به یک سؤال است.