۵ قانون مهم برای ساخت بازی‌ های ماندگار بلاک چینی

راز ایجاد پروژه‌هایی که مدت طولانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند نه داشتن پول بیشتر است، نه فناوری بهتر و نه ارائه آیتم‌های رایگان؛ راز ماندگاری آنها در ارتباطات انسانی نهفته است. اغلب اوقات گفته می‌شود که تکنولوژی بلاک چین با سرعت نور در حال حرکت رو به جلو است و هم اکنون نوبت رشد صنعت بازی‌ های بلاک چینی است. این موضوع صحت دارد و پروژه‌ها، افراد و پلتفرم‌های جدید همواره در حال ورود و خروج به این عرصه هستند. در این مقاله مهم‌ترین قوانینی که برای ساخت پروژه‌های ماندگار در حوزه بازی‌های بلاک چینی باید انجام پذیرد، مورد بررسی قرار می‌دهیم. با میهن بلاکچین همراه باشید.

ساخت بازی های بلاک چینی ماندگار

رشد انفجاری صنعت بازی های بلاک چینی، نمونه موفق و عینی از محبوبیت این صنعت در حال حاضر است. سرمایه، کاربران جدید و نیروی فکری بسیار زیادی در بحبوحه جنون ناشی از فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری و حضور در عرصه بازی‌ها و توکن‌های جدید، در حال ورود به حوزه بازی‌های Play-to-Earn هستند.

پتانسیل موجود در حوزه متاورس کاملا ملموس و آشکار است. گیمرها و سرمایه‌گذاران مشتاق این هستند تا قبل از رشد پروژه‌های جدید، وارد آن‌ها شوند. به طور خلاصه تب‌وتاب موجود در این عرصه، فرصت رشد منحصربه‌فردی را در اختیار سازندگان قرار داده است. سوالی که مطرح می‌شود این است، که چگونه می‌توانیم این تب‌وتاب را مدیریت کنیم تا پروژه‌ای با رشد ماندگار و مستمر ایجاد کنیم؟

در گذشته نیز شاهد چنین موارد بوده‌ایم. ICO‌ها، میم کوین‌ها و بسیاری از ترندهایی که در مقاطعی قبلا پرطرفدار بوده‌اند، اکنون فراموش شده‌اند. پس سازندگان بازی‌های بلاک چینی چگونه می‌توانند از این فرصت بی‌سابقه بهره ببرند تا جامعه‌هایی مشتاق و فعال ایجاد کنند که عمری بیشتر از تب‌وتاب موجود داشته باشند؟

به نظر می‌رسد این امری خطیر، مبهم و رازآلود است؛ اما در واقعیت ساخت یک جامعه ماندگار در بازی‌های بلاک چینی همانند سایر فرایندها امری زمان‌بر است، به توجه ویژه‌ای نیاز دارد و همانند تمام بازی‌های خوب و بزرگ به یک استراتژی مناسب نیاز دارد. در ادامه ۵ قانون مهم که به واسطه آن‌ها می‌توان بازی‌هایی با محبوبیت بالا و ماندگار در صنعت بلاک چین خلق کرد، تشریح می‌کنیم.

قانون اول: بازی‌ای بسازید که مردم خواهان بازی‌ کردن آن باشند

بر کسی پوشیده نیست که جامعه سنتی گیمینگ با عرضه گیمینگ در بلاک چین مخالف است. گیمرهای سنتی خواهان بازی‌های Play To Play یا Play To Win (بازی‌های رایج رایانه‌ای) هستند، نه بازی‌های Paly To Earn. این دست از گیمرها دوست ندارند بازی‌ها حس یک شغل را به آنها منتقل کند.

گیمرها علاقه‌ای به انجام این بازی‌ها ندارند. هیچگونه ویژگی خاصی در ماهیت بازی های بلاک چینی وجود ندارد که این دست از بازی‌ها لزوما باید بازی‌های جذابی باشند یا در آن‌ها بازی کردن بر کسب درآمد ارجحیت داشته باشد. به عبارت ساده‌تر در بازی‌های سنتی کسب درآمد بر خود بازی اولویت ندارد و مسئولیت اصلی سازندگان و توسعه‌دهندگان آن‌ها، ساخت یک بازی برای سرگرمی است.

لازم نیست بازی شما بهترین گرافیک را داشته باشد یا استودیوی AAA باشید (استودیوهایی که بازی‌های پرخرج و بزرگ می‌سازند). هرچند باید بازی‌ای بسازید که به گیمرها در ازای وقتی که صرف می‌کنند و در بازی مشارکت دارند، به طور مستمر پاداش دهید و این پاداش‌ها فقط با ارائه توکن‌های مختلف نیست؛ بلکه باید سرگرمی و لذت را به گیمرها ارائه دهید.

برای مثال بازی‌هایی با سازوکارهای آسان و ارائه پاداش بسیار زیاد نمی‌توانند گیمرها را به مدت طولانی حفظ کنند، هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد حضور و مشارکت بسیار زیاد گیمرها باشیم. به همین دلیل پروژه‌های گیمینگ نباید برای جذب کاربران جدید به اهدای جوایز و پاداش متکی باشند. پاداش‌ها و موارد رایگان نکات خوبی هستند، اما به رشد و وفاداری بلندمدت نمی‌انجامند.

قانون دوم: واقعی و راستگو باشید

در عرصه رشد سریع بازی های بلاک چینی که مشاهده افزایش اعداد و ارقام به اولویت اصلی تبدیل شده است، تمرکز و توجه به جای کیفیت به کمیت رشد جامعه معطوف است؛ اما برای ایجاد یک جامعه منسجم و وفادار، ارتباط انسانی واقعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر روی جامعه خود سرمایه‌گذاری کنید. به جای آنکه برای پاسخگویی به سوالات و حل مسائل فنی به افراد داوطلب متکی باشید، تیمی از افراد حرفه‌ای در زمینه پشتیبانی از امور کاربران استخدام کنید، که بتوانند به طور شبانه‌روزی به شما کمک کنند. بدین ترتیب کاربران در هنگام نیاز به پشتیبانی، همواره به یک فرد واقعی مراجعه می‌کنند. برای مثال پلتفرم بازی Pegaxy تیم پشتیبانی حرفه‌ای دارد که می‌تواند سریعا به سوالات کاربران پاسخ دهد. این موضوع سرمایه‌گذاری بسیار مهمی در جامعه شما است و شما را از بخش عمده‌ای از بازی‌ها متمایز می‌کند و جامعه شما نیز از شما قدردانی خواهد کرد.

اکوسیستم pegaxy

قانون سوم: آهسته و پیوسته پیش بروید

محدودسازی افزایش تعداد کاربران خود را تا زمانی مدنظر قرار دهید که مطمئن شوید سیستم شما می‌تواند به همان میزان پاسخگو باشد. برای مثال پلتفرم بازی Pegaxy مکانیزم‌های زمان استفاده مجدد را در پلتفرم پرورش و مسابقات خود معرفی کرد تا اطمینان حاصل کند که توکن‌های بی‌همتا (NFT) آن، طی چند هفته بیش از حد در بازار وجود نداشته باشد.

ارائه توکن‌های بسیار زیاد و کسب سود بیشتر، وسوسه‌انگیز است. هرچند رشد و گسترش با سرعت نسبتا آرام‌تر به ما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم که کاربران تجربه بهتری کسب می‌کنند. این موضوع هم‌چنین از مشکلات جدی‌تر که ممکن است در آینده به وجود بیاید جلوگیری می‌کند.

قانون چهارم: از تجربه دیگران درس بگیریم

بازی های بلاک چینی به حدی حوزه جدیدی است، که ممکن است مراجع‌ اندکی برای سازندگان این بازی‌ها وجود داشته باشد. اغلب به نظر می‌رسد که سازندگان در این مسیر تنها هستند و حوزه کاملا جدیدی را برای اولین بار کاوش می‌کنند.

با وجود اینکه گیمینگ در بلاک چین حوزه نسبتا جدیدی است، تجربه این جامعه در حال رشد و گسترش است و باید از این تجربه استفاده کنیم. پروژه‌های بسیار زیادی صدها هزار دلار هزینه می‌کنند تا از دانش دیگران استفاده کنند. پس بهتر است به طور رایگان از تجربه سایر افراد فعال در این حوزه استفاده کرد.

قانون پنجم: اگر چیزی وجود ندارد، خودتان آن را بسازید

اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید؛ اگر کار ناتمامی وجود دارد آن کار متعلق به شماست. به عبارت دیگر، اگر به دنبال چیزی هستید و آن را پیدا نمی‌کنید، خودتان آن را بسازید.

از آنجایی که گیمینگ در بلاک چین حوزه جدیدی است، منابع موردنیاز برای سازندگان تازه‌وارد اغلب اوقات محدود است. عدم وجود ابزار مناسب گاهی اوقات می‌تواند سازندگان تازه‌وارد را بترساند؛ اما اقیانوس آبی بی‌کرانی که داخل آن هستیم، تابلوی نقاشی سفیدی برای خلق و نوآوری ما است. چیزهایی که ما می‌سازیم فقط به نفع خود ما نیست، بلکه بر تمام افراد تأثیرگذار خواهد بود.

جمع بندی

ایجاد جامعه‌های مختلف در حوزه بازی های بلاک چینی که مدت طولانی ماندگار باقی می‌مانند، فقط به تعداد کاربران حاضر در بازی‌ها متکی نیستند. این موضوع به جامعه‌هایی که به عنوان سازنده در آنها مشارکت و حضور دارند نیز بستگی دارد. برای ساخت بازی‌هایی که مدت زیادی در حوزه بلاک چین باقی بمانند و کاربران را به خود جذب کنند، ۵ نکته کلیدی وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را تشریح کردیم. نظر شما درباره بازی‌ های بلاک چینی فعلی چیست؟ آیا تا به حال در این بازی‌ها مشارکت داشته‌اید؟ نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

نظر شما !!